Forside » Gode råd
ForsideAktiviteterBestyrelsenBibliotekBliv medlemFrøsalgGode rådHer Bor ViKøb og SalgLinksTilbudVolieretur

Gode Råd

Gode råd om fodring af vilde fugle

Skal man fodre om vinteren?
Når vores fugle sidder derude i sne, frost og rusk, føler vi trang til at fodre dem.
Men er det nu også det rigtige at gøre. Der er mange argumenter for og imod af såvel eksperter som lægfolk.
Men alt andet lige er det vigtigt for at småfuglene kan komme nemmere gennem vinteren, det gælder især de fugle, der har vænnet sig til at bo eller overvintre i vor nærhed. Desuden er det en stor fordel for os mennesker - nemlig at vi får en storartet mulighed for at betragte disse fritlevende fugle på nært hold ved foderpladserne.
Men det er uhyre vigtigt at vi gør det rigtigt og med måde.

Frithængende foderbræt eller foderautomater?
Fuglebrætter er ofte meget pynteligt lavet af f.eks. birketræ og med stråtag. Men det kræver også en hel del arbejde af os.
For at minimere risikoen for overførsel af sygdomme fra den ene fugl til den anden, bør vi lægge fodret på  en vaskbar folie eller andet der er let at renholde, og så huske at få den renset dagligt.
Det er meget nemmere med frit hængende foderautomater. Her bliver fodret ikke fordærvet, og det udskiftes løbende. Der er helle ikke sammenblanding af foder og fuglemøg.

Foderplads på jorden
Nogle af havens fugle bl.a. rødhals og flere finkearter fortrækker at finde deres
føde på jorden, derfor må man beskytte dem mod katte ved at skærme pladsen af med tornede grene og kviste.

Advarsel
Giv ikke store mængder foder ad gangen, men hellere oftere.
Fodret må ikke blive vådt, da det øger risikoen for dødelige sygdomme.
Fodret må ikke komme i kontakt med fuglemøg, da det kan blive en stor smittefare.
Finder man døde fugle ved foderpladsen, bør man indstille fodring, fjerne alle foderrester og desinficere stedet.

Vildtfugleblanding
Foreningen laver også en vildtfugleblanding, der indeholder følgende frøsorter:
kanariefrø, hamp, saflor, gul hirse, hvid hirse, rød hirse, senegal hirse, japan hirse, hørfrø, negerfrø, boghvede, havre, afs. havre og solsikkefrø. Klik her
for se siden "frøsalg".

Vidtfugleblanding kan også  købes følgende steder:

Vipperød Brugsforening Stationsvej 2 - 4 i Vipperød

Meny Smedelundsgade 24-26 i Holbæk