Forside » Volieretur » Volieretur 2013

Voliereturen den 24. august 2013.

Ja så oprandt dagen hvor vi skulle på den årlige Volieretur, der i år gik til det Fynske.

Dagen startede sædvanen tro med strålende solskind. Vi skulle allerede af sted fra skolen på Absalonsvej kl. 7.oo så selv om det var solskind var temperaturen ikke så høj men det kom den i løbet af et par timer, og det varede ved på hele turen.                                                                                                                             Der var tilmeldt 40 personer og det er jo glædeligt at se at så mange havde taget imod det gode tilbud, det er en del år siden vi har været så mange af sted, men det er jo rart at der er så god en tilslutning når vi prøver at lave noget, gid det må forsætte. De 33. personer stod på i Holbæk og de sidste 7. personer i Ugerløse.        Vi skulle besøge 4. private fuglehold og så slutte af med spisning og rundvisning i Frydenlund Fuglepark. En af dem vi skulle besøge havde trukket sig, men en anden var sprunget til i stedet og det var hos ham i Ejby at vi startede. I Assens hvor vi skulle være startet skulle vi have set Amazoner og småfugle. Men hos Axel i Ejby var der også Amazoner og småfugle og en masse forskellige parakitter og de gik meget blandet i de forskellige voliere vi blev beværtet med øl og vand inden vi drog videre.                                                                                                                         Efter besøget i Ejby skulle vi til Snave, ikke for at besøge Polle men Per Møllehus som havde Kakaduer og en masse småfugle og samtidig kunne vi glæde os over den meget flotte have, man bemærkede den meget lange voliere, hvori der så var flere mindre voliere, der var nok nogle der kunne få nogle gode ideer til det hjemlige, herfra gik turen så til Hårby hvor vi først skulle besøge Mads Ørum her skulle vi se en masse Dværgpapegøjer og en stor voliere med ugler, uglen var meget imponerende, ja ikke i størrelse det var nemlig Brasilianske Pygmæ –ugler, men hvor var de søde. Mads fortalte at de i modsætning til mange ugler var dagaktive. Mads havde i øvrigt flere gange fået opdræt af dem således også i år. Som sagt var der også en hel Dværgpapegøjer i forskellige farver. De fleste var i de forskellige voliere i haven og så var der dem der skulle yngle i kasseburer i kælderen. Også her var den en meget flot have bl.a. med et stort havebassin hvori der gik flotte farvestrålende Karper i alle størrelser ud over dem var der også store stør. Så var vi klar til sidste sted det var en lille kilometer derfra hos Poul Lebæk som havde Kakaduer Araer og en hel del Australske Parakitter, og ikke at forglemme en imponerende og enorm flot have, og nogle voliere hvor de store fugle havde god plads at røre sig på, som du kan læse er jeg ikke kommet ind på de mange forskellige fuglearters navne, det ville simpelthen føre for vidt, men hos alle var der mange arter, men du kan jo melde dig på næste gang vi tager på tur så kan du med egne øjne se de forskellige fugle man oplever på en sådan tur. Her blev vi også beværtet med chips øl og vand inden vi takkede af og drog mod Frydenlund Fuglepark.                                                                                                                        Vi havde en aftale med Fugleparken om at være der kl. 13.3o og det holdt vi.             I parken skulle vi først spise, det var bl.a. kylling stegte kartofler også flødekartofler flutes og forskellige salater, til maden kunne vi få 2 genstande det var enten i form af øl rødvin hvidvin eller sodavand.  Det smagte ganske udmærket og vi var vel også nået at blive sulten. Efter spisningen skulle vi så på en guidet tur gennem parken, jeg tror nok der var nogle der fik ømme fødder og ben, men hvor var det interessant. Jeg kan ikke huske navnet på ejeren som fortalte og viste os rundt, men det hele foregik på en frisk, munter og lærerig måde, i sær det med fodringen var lærerigt og alle de ting han kunne fortælle om de forskellige arter, deres levevis både de gode og de dårlige og farlige og hvad man især skulle være agtpågivende overfor når man skulle ind til dem, rundvisningen blev ikke jappet igennem man tog sig tid, og hvor er der rigtig meget at se på dernede. Helt fantastisk det kan anbefales andre. Efter rundvisningen kunne man købe kaffe med lagkage øl og vand is og andre lækkerier.                                                                                                               Klokken var lidt over 18 da vi landede i Holbæk trætte men med en god fornemmelse af en rigtig god tur. Gæstfrie og positive mennesker havde vi været sammen med hele dagen.

Ole Saltoft.