Forside » Volieretur » Volieretur 2014

Fra voliereturen til Sverige Lørdag d. 16-8-2014

Af. Ole Saltoft.

Ja så oprandt dagen hvor vi skulle på den årlige volieretur, som i år skulle gå til Sverige.

Jeg har desværre forlist mine notater som jeg gør under turen, og huskeren er jo desværre heller ikke hvad den har været, men jeg vil prøve efter bedste evne.

Dagen startede som sædvanlig når vi afholder vores volieretur med dejlig solskind, og lad mig sige med det samme det holdt sig hele dagen, ikke for varmt men lige tilpas.

Vi skal jo altid tidligt op sådan en dag, for der var som sædvanlig afgang fra privatskolen kl. 7,oo alle var præcise så vi kørte lidt før kl. 7,oo. Selv dem der skulle med fra Kalundborg og Nykøbing Sj. m.fl.

Det syntes jeg er flot.

I år var der tilmeldt 33 personer det var 7 mindre end sidste år men jeg syntes at det er tilfredsstillende.

Vi skulle besøge 3 private fuglehold og så skulle vi slutte af i Fredriksdals Friluftsmusserum, hvor der også skulle spises.

Men som sagt startede vi fra Holbæk og kørte mod Helsingør, og her går snakken livligt medlemmerne imellem, og enkelte for sig lige en lille en på øjet.

Der var ingen ventetid på færgen, vi kunne faktisk køre lige om bord på færgen, overfarten tager jo kun ca. 20 minutter, lige tilpas til at få strakt de stive lemmer. Vel ankommet til Helsingborg hvor vi skulle møde vores guide, men vi var kommet lidt tidligt, så vi måtte lige vente før vi kunne komme videre.

Den første vi skulle besøge var Tommy Svensson små 50 km. ca. fra færgen oppe på halandsåsen et imponerende sted, ude på landet, en hel fantastisk grund, den ene halvdel var velplejet og den anden halvdel var naturgrund, et rigtigt dejligt sted, der var en voliere på omkring 100 m2 flot beplantet voliere var vel omkring 5 m. i højden, og efter sigende var der omkring 100 – 120 småfugle, bl.a. en del vævere af forskellige slags – Goulds – Diamanter – Sivastrilder – Korthalet Bæltefinker og så en del jeg ikke rigtig kendte, men et flot syn, fuglene i den store voliere, havde adgang til inderrum, hvor de også blev fodret i de øvrige voliere var der også småfugle.

Her blev vi beværtet med kaffe og te samt en masse boller med pålæg, samt hjemmebag.

Herfra kørte vi så til Roger Pålsson her var der en del små og store voliere og en masse forskellige fugle i haven var der mest krumnæb lige fra de store Araer til de mindre Dværgpapegøjer. I kælderen var en 3 – 4 rum med fugle her var en del af dem småfugle, der var også lidt høns og ænder i haven et flot og alsidigt fuglehold, her blev vi beværtet m. øl – vand – hjemmebag og dejlige småkager.

Her fra skulle vi så til Roland Olsson her bestod fugleholdet af Parakitter af forskellige arter, men også Undulater og småfugle var der, rigtig mange også et interessant fuglehold. Her blev vi også budt på øl - vand – kaffe og kage.

Så var tiden kommet hvor vi skulle til Fredriksdal Friluftsmuseum hvor vi også skulle spise, menuen var Æggekage med skånsk stegt flæsk, ganske velsmagende, derefter havde vi 3 timer ca. til at gå parken igennem. Den mindede meget om vores eget Frilandsmuseum og var da også interessant, men hvis man spørger mig ville jeg have foretrukket en fugle eller dyrepark, nok om det, nu skulle vi ned til færgen og hjem til gamle Danmark, også her fra kunne vi faktisk køre lige om bord uden ventetid.

Vi landedei Holbæk halv 8 godt trætte efter en lang dag, og vi havde rigtig fået travet noget i parken.

Jeg har sikkert ikke husket det hele, men tag selv med til næste år, så får du det hele med.