Forside » Volieretur » volieretur 2017
ForsideAktiviteterBestyrelsenBibliotekBliv medlemFrøsalgGode rådHer Bor ViKøb og SalgLinksTilbudVoliereturvolieretur 2011Volieretur 2013Volieretur 2014volieretur 2015volieretur 2016volieretur 2017

volieretur 2017

Volieretur 2017

Den 12 august var dagen, vi skulle på den årlige volieretur. Turen gik til Køge Fugleforening som havde lagt en tur for os, hos nogle af dens medlemmer.

Vi startede som sædvanlig fra privatskolen på Absalonsvej kl. 7:30 Alle var mødt til tiden. Det var også tilfældet for de 8, der havde valgt at stige på i Ugerløse, I alt var vi 22 personer.

Vejret er jo som regel godt, når fugleforeningen skal på tur. Det var stort set også tilfældet i år.

Der kom en lille byge, da vi var på vej til Poul Jørgensen i Præstø, hvor vi fik serveret morgenkaffe med rundstykker. Den blev indtaget i det fri.

Poul og hans kone bor et skønt sted med naturen tæt på, bl.a. et lille vandhul hvor deres hund, en  Springer Spaniel hver morgen fornøjer sig med, at løbe et par gange rundt om, for, at jage de mange frøer i vandet.

Poul har mest papegøjer og parakitter, der er placeret i en lang række, desuden var en nedlagt algebeholder på en smart måde forvandlet til en voliere, hvori der bl.a. gik et par Helena Astrilder der muligvis havde unger. Der var også blevet plads til en Grovnæbs Papegøje, den svarede til sit navn. Der var også nogle bistader i haven. Honning af prima kvalitet kunne købes.

Derfra var der 10 min køretid til næste sted, som var hos Vibeke Sunesen. Hun havde et blandet fuglehold. Da hun er udlært snedker, havde hun selv stået for bygning af voliereanlægget. Fugleholdet bestod bl.a. af skønne Undulater – Parakitter – Spurvepapegøjer, og i en meget stor voliere gik der en masse småfugle – ud over Græsparakitter og Guldfasaner.

Dyreholdet bestod også af et par Kinesiske Rød-egern som havde fået unger.

Inden vi tog afsked fik vi kaffe og dejlig hjemmebag.

3 sted var i Tureby hos Søren Rasmussen. Hans fuglehold bestod mest af frugt og insektædere, så som Vidafinker – Glans og Kongeglans stære og ikke at forglemme Bøffelvævere.

Den ene voliere var på 84 m2, hvor der gik flere forskellige arter i. Den fik vi lov at komme ind i.

Her i Tureby skulle vi indtage vores medbragte mad. Dertil fik vi øl og vand.

Det 4. sted var hos Allan Skov i Slimming, hvor der var en imponerende stor have, omgivet af 7 tønder land, som tilhørte grunden. Her var der et par rækker voliere med mange forskellige fugle bl.a. Lorier og Græsparakitter, men også større papegøjer og parakitter, også her var en stor voliere på 50 m2, ( som vi også fik lov til at komme ind i ). Her var der bl..a, Ældelstikduer – Hjelmvagtler med kyllinger. Også her blev vi beværtet med kaffe og kage.

Turens sidste stop var hos Niels Jørgensen i Kværkeby, som har en besøgsgård (mini zoo). Af fugle kan jeg nævne i flæng latterfugle – ugler – papegøjer – parakitter – forskellige ænder og hønseracer – kalkuner og af andre dyr, køer – heste, hjorte – lamaer – kænguruer og meget andet. Her fik vi øl og vand.

Efter dette skulle vi finde Ugerløse og Holbæk. På vejen hjem fik vi en byge, men hvad gør det, vi var jo inde i bussen, og havde set det vi skulle-

Jeg har ikke nævnt alt, hvad vi så, det ville føre for vidt.

En rigtig god tur, det havde vi.

Ole Saltoft